לימוד תורה שהיא כולה רוחניות שונה מהגשמיות האופפת אותנו. ככל שנתמקד יותר בלימוד תורה – אל מול הגשמיות – כך יהא יותר מקום לרוחניות לשכון בתוכנו. ככל שתהא בנו יותר תורה –רוחניות, כך התנהגותינו כלפי בורא עולם וכלפי החברים –העמיתים תהא יותר איכותית.
נוכל להפיץ תורה לרבים אם תהא בנו תורה – החדורה היטב בכל נימי נפשנו, כך ניתן להוריש תורה חכמה ודעת לדורות הבאים. יחד עם זאת חשוב להדגיש ולהפנים בתוכנו מה אסור לוותר בלקיחה מן העולם הזה- שהרי מודגש בפרקי אבות ג,יז,"אם אין קמח אין תורה",לא ניתן לגופנו את הדרכים הנחוצים – לא נוכל לקנות תורה כראוי.
הרמב"ם מדגיש בהלכות דעות,א,-חשיבות " שמירת הבריאות" המהווה חלק ניכר וחשוב מישיבה באוהלה של תורה, הבריאות מהווה תנאי הכרחי לרכישת רוחניות למוחנו. קונים תורה בעוצמה והרצון עז רק אם הגוף שלנו בריא ואיתן.
אנו יודעים היטב כי השבת מהווה כלי קודש חשוב ביותר ביהדות ללימוד תורה, לתפילה ולגיבוש משפחתי. אך עלינו לשלב בכל שבת -3- סעודות- כך נוכל טוב יותר לתפקד בקבלת תורה ורוחניות.
תלמידים בבתי הספר יהיו יותר רגועים, מיושבים בדעתם, פתוחים לקליטת ולמידת כל חומר נילמד
רק אם הם שבעים ואינם רעבים או צמאים.
במכללה שלימדתי בימי א משעה 12 בצהריים- שעה בה החלו הסטודנטיות ללמוד, התברר שחלקן הגדול מגיע למכללה ממקום מגוריהם המרוחקים מאוד. כך שהן לא אכלו במשך שעות רבות.
חשתי כי בשיעור הן פחות אפקטיביות בחשיבה ובעשיה. לאחר שהבהרתי שהנני מרשה לאכול בעת השיעור, הרי שהשיעור הפך להיות מדהים בחשיבה ברעיונות וביצירתיות. גשמיות- אוכל לבריאות הגוף משפר את יכולת הרוחניות בילדים ובכל הלומדים בכל גיל.
התברר מעל לכל ספק שכאשר " הלומדים" בכל גיל שבעים ואינם רעבים,"חיי החברה " פורחים מעלה מעלה.מניסיוני הרב בשדה החינוך למדתי היטב, כי לכל ילד ואף למבוגר –"כיף" לבוא למוסד הלימודי-אם יש לו חברים.
בריאות הגוף מטפחת חינוך חברתי מיטבי. תלמיד וכל סטודנט יהא רגוע יותר, פתוח לכל הנילמד, יוזם –יצירתי,קולט ושואל שאלות ככל שהוא שבע.
חובה עלינו הורים ומורים להפנים בתוכנו העיקרון – שחובה לחנך וללמד בכל גיל-לשמור על בריאותנו-בריאות הגוף. גם אכילה במהלך השיעור אינה גוזלת זמן מהשיעור, באשר האדם הבריא בגופו- מאכילתו יהא יותר יעיל ואפקטיבי בחשיבתו הרוחנית כאשר גופו בריא וחזק.
בקורס המנהלים אנו נוגים לאפשר לשתות קפה ועוגיות במהלך השיעורים, כך הלמידה מופנמת ונקלטת ביתר עוצמה. קיימת חשיבות גדולה מאוד להחדיר תורה ודעת, חכמה ורוחניות בגופנו,
הרמב"ם מדגיש כאמור, שהאמונה בבורא עולם והרצון ללמוד תורה ולהאדירה בחכמה- יהא אפקטיבי יותר – כאשר אנו שומרים על בריאות הגוף.
הרמב"ם מדגיש כי אל לנו לבזבז זמן רב מדי לצורכי הגוף- לא להגזים בכך-אך גם לא לקמץ, לא להרעיב את הגוף, להישמר מאכילה גסה. הדרך הבינונית הידועה " כשביל הזהב" ע"פ הרמב"ם היא החכמה והטובה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.